Жақында «Алаш айнасы» газетінің №193 санынан (31.10.2021 жылы шыққан) «Қайран менің күресім, кимоно киіп күзелген» атты Қарағанды қаласынан Қайрат Абдолла жазған мақаланы оқыдым. Бұл мақала "Алаш-Арена" сайтына да «Қайран менің күресім, кимоно киіп күзелдің» деген тақырыпен шықты.
Енді қазақ күресі киімінің авторы ретінде сол мақаладағы ойларға жауап берсем деп едім.
Біріншіден, автордың газет бетіндегі қазақ күресіне байланысты жазған пікіріне, ұлттық күресімізге жанашырлық танытқанына алғыс айтқым келеді. Ұлттық құндылықтарымызды іздеушілер, қорғаушылар көп бола берсін!
Енді осы мақалада көтерілген мәселелерге байланысты өз ойымды білдірсем, қазақтың балуандық өнерінің тарихи тамыры өте көне уақыттан басталады. Тарихи деректер сақ пен ғұндардың атасы Аттиланың алдында патша болған Баламбердің өзінің айтулы жорықтарынан кейін күрестен белдесулер, садақ тарту мен найза лақтырудан сайыстар, сондай-ақ ат жарыстарын ұйымдастырып отырғандығын жазады. Сол кездегі тілмен осы жарыстар мен сайыстардың түрлері былай айтылған: Ээр-хүреш, Ат-хүреш, Ланса-хүреш (ланса – қазақша найза), Шабарман-хүреш, Жебе-хүреш. Бұл жерде Ээр – ер, күшті мағынасында, Хүреш балуан күрес мағынасында берілген.
Академик Әлкей Марғұлан балуан сөзінің «блбл», «балбал», яғни күшті, мықты деген сөзден шыққандығын жазады. Жалпы, сол күресіміз қазіргі уақытқа дейін жетіп, ғасырлар толқынында талай өзгеріске ұшырап отырды.
Нақты балуандар киіміне тоқталсақ, қазақтың балуандық өнерін зерттеу барысында халқымыздың балуанға арнап арнайы күрес киімін тіккені туралы деректерді кездестіре алмадым. Қырғыз халқының «Манас» дастанында Қосай мен Жолай балуандарға арнап күрес киімін дайындауға жарлық берілгендігі туралы жазылады. Моңғол, грузин, саха, түрік т.б. халықтардың балуан киімдері қалыптасқан.
Енді қазіргі қазақ балуандары киіп жүрген, сіз айтқандай, «кимоно киіп күзелген» күрес киімінің дүниеге қалай келгендігіне аз-маз тоқталып өтейін. Қазақ халқында күреске шыққанда шапан, күртеше, жейде киіп немесе кеудесін жалаңаштап, беліне белдік буынып немесе буынбай күрескендіктері туралы деректер көп. Қазіргі еркін күреске ұқсас, кеуде жалаңаш, аяқтан ұстауға болатын, жауырынын жерге тигізіп немесе тізесі жерге тиіп кетсе де, жеңілдіге санайтын, жапонның сумо күресіне ұқсас күрес те қазақ халқында көп тараған.
Қазақ күресінің балуандары Кеңес Одағы кезінде самбо мен дзюдоның киімдерін киіп күресті. Өзіне тән балуандық киімі болмады. Осы жағдайды шешу мақсатында өткен ғасырдың 90-жылдары қазақ күресінің әдіс-тәсілдеріне ден қойылып, тек түрегеліп күресетіндігін, жерде жатып, партерде күреспейтіндігін ескеріп, балуан киіміне арнайы ғылыми-зерттеу жұмыстары жүргізілді. Самбо мен дзюдо киімдері зерттеліп, ондағы барлық күресетін уақыттың 60-70 пайызы жеңнен ұстауға кететіндігі анықталды. Қазақта күреске шығарда «балақты түріп, жеңді сыбанып» деген де сөз бар. Осы жағдай қазақ күресіне батырлардың қысқа жең сауыттарының үлгісін ұсынуға итермеледі. Себебі қысқа жең киім балуанның өзінің әрекет етуіне қолайлы болып келеді де, қарсыласына қолайсыз жағдай туғызады.
Қазіргі күресте осы киім әдіс-айла қолдану үшін балуандардың бір-біріне еріксіз жақын келуіне, көп күш-қайраттың жұмсалуына ықпал етуде. Әрі балуандардың кілемге орынсыз құламауы, аяғында нық тұрып белдесуі талап етіледі. Ол үшін олардың дайындықтары жоғары, күш-қайраттары мол болуы керек.
Ал «шалбар киіп шолтитып, шортик жасадық» дегенге айтарым, шалбардың балағының ұзын немесе қысқа болуының күрес барысында ешқандай қатысы жоқ. Сондықтан «балақты түріп, балуан шықты» деген сөзді ескере отырып, шалбардың балағын тізеден төмен қысқарттық.
Күресу орнына, яғни күрес кілеміне байланысты айтарым, балуандарды белдестіру үшін ертеректе көк майса шөп немесе құмды жұмсақ жер таңдап алынатын. Қазіргі кезде арнайы күрес кілемдері бар болғандықтан, соны пайдаланған дұрыс болар. Егер де қазақ күресіне арнап жеке күрес кілемін жасасақ, тіптен дұрыс болар еді.
«Қазақстан барысы» атты республикалық турнир осымен екінші рет өткізіліп, қазақ күресінің дамуына айтарлықтай үлес қосып отыр. Балуандардың қазақ күресіне кәсіптік тұрғыда қарауына жағдайлар жасалуда, белдесулердің тартымды, мазмұнды өтуіне ерекше мән берілуде. Дене тәрбиесі және спорт мамандарын даярлайтын жоғары оқу орындарында қазақтың ұлттық ойындарын ғылыми түрде сараптау үшін студенттердің, магистранттардың дипломдық жұмыстарына арқау болып отыр.
Негізі, мен де белдесу кезінде балуандардың аңдар терісін жамылып шығуын онша құптай қоймаймын. Сонымен қатар қазіргі күрес ережесінде кездесетін «бүк», «жамбас», «жарты жеңіс» т.б. сөздермен күрес әдістерін бағалауды да дұрыс деп санамаймын.
Сөз соңында айтарым, қазіргі балуандардың киім үлгісі арқылы қазақ күресін жер жүзі танитын жағдайға жеттік, күрес киімі ғылыми тұрғыдан қорғалды, киімге патент алынды. Әйтсе де жоғарыда айтылған мақаланың авторы сияқты қазақ күресіне жанашырлық танытып, ойға ой қосып жататындар қатары көп болғандығын қалаймын.